MULHERES ARTISTAS 2
IRMÃ CORITA KENT UMA MISTURA FEBRIL DE TEXTO, IMAGEM E SIMBOLISMO
Sister Corita Kent A febrile mix of text, image and symbolism
Corita Kent (1918 – 1986) foi freira, artista e ativista cujas belas gravuras reúnem espiritualidade e simbolismo.
Corita Kent
Nascida em Iowa, sua família mudou-se mais tarde para a Califórnia e Corita (nascida Frances Elizabeth Kent) ingressou na ordem religiosa Imaculado Coração de Maria em Los Angeles quando tinha 18 anos. Esta era uma comunidade progressista e voltada para o mundo exterior que atraiu pesos pesados criativos como Alfred Hitchcock, Saul Bass e os Eames, além de Buckminster Fuller.
Depois de ser incentivada a começar a lecionar, ela aprendeu sozinha a técnica de serigrafia em um kit DIY. Ela começou a fazer trabalhos figurativos até que preocupações levantadas por alguns de seus colegas religiosos direcionaram seu trabalho para uma direção mais pop art.
O seu trabalho é uma mistura febril de texto, imagem e simbolismo que aborda os maiores problemas que a América enfrenta – a pobreza, o racismo e a Guerra do Vietname. Em 1968, ano decisivo em que os anos 60 pareciam estar em ebulição, ela deixou a Ordens religiosa, mas ainda assim a narrativa da freira-artista persiste.
“Embora ela fosse muito ativa no mundo da arte de sua época, como freira, Irmã Corita Kent estava imersa em um tipo diferente de comunidade”, diz Cynthia Burlingham, diretora do Centro Grunwald de Artes Gráficas, que agora abriga os arquivos de Corita.
“Também acho provável que ela tenha sido ofuscada porque era uma gravadora em uma época em que as impressões contemporâneas de maior destaque eram feitas por pintores conhecidos que trabalhavam com editoras de impressão proeminentes, como Gemini G.E.L. em Los Angeles e U.L.A.E. Em Nova Iórque."
Mas se ela foi ofuscada ou subestimada no seu próprio tempo, desde a sua morte tem havido uma apreciação renovada tanto pelos seus talentos estéticos como pela sua ambição pela arte como meio de abordar questões grandes e complexas. Cynthia pensa que isto “definitivamente” assume uma ressonância particular em 2017, quando os criativos (especialmente nos EUA) parecem mais atentos do que nunca às questões sociais e políticas.
O Grunwald Center (parte do Hammer Museum da UCLA) possui 1.400 objetos em sua coleção Corita Kent, desde serigrafias publicadas a desenhos, estudos de cores e até recortes de revistas. Juntos, eles fornecem uma visão fascinante sobre a maneira como Corita Kent trabalhava.
Analisando os vários objetos em preparação para o recente lançamento do arquivo online, Cynthia e a sua equipa ficaram impressionados com a dedicação de Corita ao ofício específico da gravura.
“Uma das coisas que acho mais interessante em seu trabalho é o quanto ela estava comprometida com a gravura como forma de comunicar seus ideais progressistas e democráticas.
“Ela fez um grande número de gravuras, geralmente não em edições limitadas, como forma de disponibilizá-las a todos. Quando ela doou o arquivo pela primeira vez em 1986, ficamos todos encantados ao descobrir que ele continha todo o seu arquivo pessoal de gravuras, praticamente todas as gravuras que ela já criou, bem como muitos trabalhos preparatórios desconhecidos e inéditos.
“Foi um gesto tão profundo confiar este arquivo a um museu e a uma universidade também comprometidos com os ideais democráticos e com a quebra de barreiras no acesso à arte, e nos esforçamos para homenagear seu dom e contribuição hoje.”
Texto original
Corita Kent (1918 – 1986) was a nun, an artist and an activist whose beautiful prints bring together spirituality and symbolism. Born in Iowa, her family later moved to California and Corita (born Frances) joined the religious order Immaculate Heart of Mary in Los Angeles when she was 18. This was a progressive and outward-looking community which attracted creative heavyweights such as Alfred Hitchcock, Saul Bass and the Eames.
After being encouraged to move into teaching, she taught herself silkscreen printing on a DIY kit. She started off making figurative work until concerns raised by some of her religious colleagues steered her work in more of a Pop Art direction.
Her work is a febrile mix of text, image and symbolism that took on the biggest issues facing America – poverty, racism and the Vietnam War. In 1968, the watershed year when the 60s seemed to come to the boil, she left religious orders but still the narrative of the artist-nun persists.
“Though she was very active in the art world of her day, as a nun Sister Corita Kent was immersed in a different kind of community,” says Cynthia Burlingham, director of the Grunwald Center for the Graphic Arts which now houses Corita’s archives.
“I also think it’s likely that she was overshadowed because she was a printmaker in an era when the highest profile contemporary prints were being made by well-known painters working with prominent print publishers such as Gemini G.E.L. in Los Angeles and U.L.A.E. in New York.”
But if she was overshadowed or under-appreciated in her own time, since her death there has been a renewed appreciation for both her aesthetic talents and her ambition for art as a means of tackling big, complex issues. Cynthia thinks this “definitely” takes on particular resonance in 2017 when creatives (especially in the US) seem as alive as ever to social and political issues.
The Grunwald Center (part of the UCLA’s Hammer Museum) has 1,400 objects in its Corita Kent collection, from published silkscreens to drawings, color studies and even magazine clippings. Together it provides a fascinating insight into the way Corita Kent worked.
Going through the various objects in preparation for the recent launch of the online archive, Cynthia and her team were struck by Corita’s dedication to the particular craft of printmaking.
“One of the things I find most interesting about her work is how committed she was to the medium of printmaking as a way of communicating her progressive and democratic ideals.
“She made large numbers of prints, generally not in limited editions, as a way of making them available to all. When she originally donated the archive in 1986, we were all delighted to discover it contained her entire personal archive of prints, virtually every print she ever created, as well as many unknown and unpublished preparatory works.
“It was such a profound gesture to entrust this archive to a museum and a university also committed to democratic ideals and breaking down barriers to accessing art, and we strive to honor her gift and contribution today.”
APRENDENDO SERIGRAFIA
Halftone and glitter dusting - silkscreen techniques of Andy Warhol
Fonte





Corita Kent
Life is a Complicated Business, 1967
Screenprint on paper
54 × 58.4 cm
Corita Kent (1918-1986)
Infant Jesus Beneath a Tree, 1957.
Sister Corita
Wide Open, 1964
serigraph on paper
Circle Culture Gallery
and Corita Art Center.
Sister Corita, 1966
Give The Gang Our Best
serigraph on pellon,
Corita kent
Let the sun shine in, 1968
Screenprint on paper
Corita Kent
Jesus never fails, 1967
Screenprit on paper
Corita Kent
Crocus series, 1980
Corita kent
green fingers, 1969
Screenprinto on paper
Corita Kent
Pieta, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
I'm glad I cam feel pain, 1969
Screenprint on paper
Corita kent
The stamp of Thureau, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
The cry that will be heard, 1969
Serigraph paper
Corita Kent
A passion for the possible, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
American sampler, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
Love your brother, 1969
Screenprint on paper
CoritaKent
Road signs (two parts)
Screenprint on paper
CoritaKent
Road signs (two parts)
Screenprint on paper
CoritaKent
Road signs (two parts side by side)
Screenprint on paper
Corita Kent
King's dream, 1969
screenprint on paper
Corita Kent
Third eye, 1969
Screenprent on paper
Corita Kent
Manflower, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
Love at the end, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
A breath of fresh air, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
If I, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
Corita Kent
Sacred heart
Screenprint on paper
Corita Kent
Christy, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
Chavez, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
It can be said of them, 1969
screeenprint oon paper
Corita Kent
Only you and I (part I and II)
God is alinve (part I and II)
Corita kent
News on the week, 1969
Screenprint on paper
Corita Kent
the lord is with thee, 1952
serigraph on paper
Corita Kent
come alive, 1967
Serigraph on paper
Corita Kent
Circus, 1980
Screenprint on paper






Corita kent
Phil and Dan, 1969
Screenprint on paper




Jesus never fails, 1967
Screenprint on paper
Corita kent
News on the week, 1969
Screenprint on paper
Nenhum comentário:
Postar um comentário